diumenge, 30 d’agost del 2015

RUTES

LA PUJADA DE LA LLENA I L'ERMITA DE SANT BLAI (BRESSOL DELS ITINERARIS GR)

Circuit circular d'uns 6.7 km de distància amb un ascens positiu acumulat de 445 m, un 61.1 % de pista i amb un punt d'aigua al tram final. Coincideix, en part, amb el GR-7 (traça roja i blanca)

L'excursió s'inicia a l'Avinguda Catalunya i davant del C/de la Llena. Des d'allà agafar el sender que puja pel camí de la Llena, nus de connexió principal amb la muntanya de Tivissa i amb trams empedrats. El darrer tram es caracteritza per presentar revolts tancats així com la visualització de la Coves de la Llena. Un cop dalt i en direcció nord s'hi observa el nucli de Tivissa, gran part del Priorat, el Montsant i en dies clars s'hi poden observar els punts més alts del pirineu d'Osca i Lleida.

Un cop arribats al coll de la Llena caldrà agafar el trencall a mà dreta seguint la pista que davalla i fins al coll de Monetze i des d'on continuarem seguint la pista fins al coll del Ventall.

Des d'aquest coll hem de continuar pel trencall a mà dreta i seguint la pista asfaltada existent fins a l'ermita de Sant Blai, lloc on l'any 1975 es va realitzar la primera senyalització dels itineraris GR i per tant bressol d'aquests senders de gran recorregut.

Seguint la pista arribarem a la font de Sant Blai i des d'on continuarem fins arribar a un bifurcació on deixarem la pista i haurem d'agafar el sender existent a mà dreta i per on continuarem fins arribar al poble de Tivissa

L'OBAGA DELS BORJOS I LES MELIQUES

Circuit circular d'uns 8.9 km de distància amb un ascens positiu acumulat de 670 m, un 32,6% de pista i sense punts d'aigua. Coincideix, en part, amb el PR-C 92 (traça blanca i groga)

L'excursió s'inicia al Passeig de la Fotx i davant de l'oficina de Turisme i seguint el passeig de la Fotx en direcció sud-est. Al final i a mà esquerra surt un sender que ens aproxima, amb trams de pista, fins a la pujada dels Borjos i que es troba en un trencall a mà dreta i amb senyalització.

El sender travessa una obaga humida amb presència de pins, carrasques, roures, aurons i algun teix i grèvol, i arriba a les cotes més altes on s'observen les parets verticals dels Borjos així com la cova de la Gralla (a mà dreta) i on s'inicia un lleuger descens fins enfilar una nova pujada i on es situa el trencall a seguir i indicat amb el nom del 'Pujador del despistat'. Aquest tram està condicionat amb un tram amb cordes per tal d'assegurar-nos bé el pas sobre la roca.

Un cop arribats a la cota més alta d'aquest pujador hem d'agafar el trencall cap a la dreta i continuar pel sender fins arribar a una petita era existent al final del tram de descens. A partir d'aquí hem de continuar per la pista forestal del trencall a mà esquerra passant pel ben mig del corral de Les Meliques on hi ha part de l'any un ramat de cabra blanca.

Seguint la pista arribarem al Coll de Monetze on s'hi observa un gran espenegall, el nucli de Tivissa al fons de la vall nord-oest i gran part de la Ribera d'Ebre. Hem de continuar en direcció nord-est i seguint la pista que davalla fins al coll de la Llena on agafarem el trencall a mà dreta fins arribar al sender que ens porta al poble pel camí de la Llena, amb les coves a la base dels cingles de la muntanya i els revolts empedrats del camí.